FBR CD 01

Innfrir til de grader
Fem norske komponister har forsynt plata med svært spenstig musikalsk stoff, og duoen innfrir dessuten til de grader med sitt spill, mener vår anmelder Nina Krohn.

Publisert 18.03.2004
Permalenke: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.536575

Av:
Nina Krohn / Synne Hedlo

Ja, her for eksempel hører du hvor briljant det går for seg når den varme, rene gitartonen til Thomas Kjekstad omringes av de glinsende buestrøkene til Lars-Erik ter Jung. Dette er platas tittelkomposisjon "Twitter Machine" av Mark Adderly. Spenstig, humørfylt, litt kantete og passe lekent. Inspirert av et kubistisk maleri av Paul Klee kalt "Twittering Machine".

Medrivende
Det blir mer ekspressivt, farligere i Henrik Hellstenius' "Between Two" hvor stemmekontrastene er tydelige. Om ikke låta har direkte hit-potensiale, er den medrivende ved gjentatt lytting, når man gjenkjenner tøffe melodibrokker og stilige sprang.

Knut Vaages "A Small Devil Tries to Make Order Out of the Air" er det mest diffuse stykket, men det lover jo forsåvidt tittelen også.

Eivind Buene har forsynt Twitter Machine med samtidsbluesen "Delta Ground Duo", hvor gitaren er hovedpersonen. Og hør hvordan bluesens musikalske klisjéer vris inn i noe mer komplekse fine greier.

Kvitremaskin
Til slutt under pseudonymet Eliza Weizenbaum, har 29-åringen Lars Petter Hagen tilført plata et skikkelig befriende ironisk skratt. Under titlene "Found Objekt I" og "Found Objekt II" går han fra kinesiskinspirert skjønnfele til tysk TV-serie-musikk. "Comic relief" kaller man slikt i Shakespeares tragedier. Kvitre-maskin med selvironi kaller jeg det og gir de sju gutta bak Twitter Machine det tallet på terningen som du kan åpne med i Ludo.

Kulturnytt, NRK P2, 18. mars 2004

Lekne strenger
LARS-ERIK TER JUNG / THOMAS KJEKSTAD: «Twitter Machine», Fabra records FBRCD01 (2004) Spilletid: 51:35

TROND ERIKSON trond.erikson@smaalenene.no 69 81 61 82

Publisert 21.06.2004
Fiolinisten ter Jung og gitaristen Kjekstad får virkelig lekt seg på denne spennende plata med norsk samtidsmusikk.

Det hele åpner med Mark Adderleys (1960) «Twitter Machine», inspirert av maleriet «Twittering Machine» fra 1922 av Paul Klee . Et kunstverk både komponist og de to dyktige musikerne til fulle kan være bekjent av. Verket er fullt av liv, humoristiske tildragelser og spennende klanglegging.

Henrik Hellestenius (1963) «Between two» er av det mer alvorlige slaget og man blir spesielt fasinert av duoens evne til å omstille seg i et verk komponisten virkelig setter skyhøye krav til utøverne, både teknisk og melodisk.

Eivind Buenes (1973) «Delta ground duo» er noe så uvanlig som en slags blues for gitar og fiolin. Et verk som pirrer øregangen og tidvis truer med å la godfoten få utløp for innestengte følelser.

Knut Vaages (1961) «A small devil tries to make order out of the air» er forholdsvis vanskelig å få tak på, men i den abstrakte og spennende musikk-verdenen er «djevel-musikken» til Vaage både overraskende og spennende.

Bak det tyske navnet Eliza Weizenbaum skjuler det seg en 29 år gammel nordmann, nåværende leder av «Ny Musikk» Lars Petter Hagen. Her bringes virkelig kontrastene inn i stua. Fra frie moderne rytmer og klanger, via tysk filmserie-musikk til kinesisk-inspirerte klanger. Det hele utført på en meget raffinert måte.

Varme, kulde, melankoli, lys, mørke, samt en god dose humor preger en spesiell plate som er verd mer enn én gjennomlytting.

Samtlige verk er tilegnet ter Jung og Kjekstad.

Home>>>